*** Nieuws Over Rederij-Doeksen ***


Bovenstaande afbeelding toont de nieuwe veerboot die, naar verwachting, in 2018 de dienst Harlingen-Terschelling gaat varen. De rederij heeft lang nagedacht over het bouwen van twee identieke veren, zoals al jaren gebruikelijk is op bijvoorbeeld Texel en Ameland.

“Zij zouden tegen elkaar in de veerdienst tussen Terschelling en Harlingen onderhouden en zo meer afvaarten kunnen maken. Maar uit berekeningen bleek, dat de snelheid van dergelijke kleinere autoveren nooit hoog genoeg zou zijn om het aantal extra gewenste overtochten op het meest gewenste reismoment te realiseren. Dat zou tot structurele capaciteitsproblemen leiden en dus moesten we onze plannen aanpassen…”

“De cijfers leren ons dat reizigers van en naar Terschelling het liefste reizen tussen 10.00 en 16.00 uur. Een groot deel (gezinnen) neemt hun auto graag mee. Gevolg: piekdrukte in de zomermaanden op die momenten. In het verleden werd ms Midsland naast ms Friesland ingezet om die drukte zo goed mogelijk op te vangen. Met het nieuwe vlootplan verwachten we nog beter en flexibel te kunnen inspelen op die piekdrukte”, stelt Melles.

Het nieuwe schip krijgt, zoals eerder al duidelijk werd, plaats voor 700 passagiers (binnenzitplaatsen) en 72 personenauto’s. De huidige Midsland, die zal verdwijnen als het nieuwe schip af is, biedt eveneens plaats aan 700 personen en kan daarnaast 53 personenauto’s vervoeren.

Samen met de Noord Nederland, het vrachtschip van de rederij dat na een verbouwing plaats krijgt voor 200 passagiers en 60 personenauto’s, denkt Doeksen genoeg capaciteit te creëren voor de toekomst. Naast het nieuwe schip en de grotere Noord-Nederland, blijft de Friesland aan als reserveschip. Die biedt ruimte aan 1350 passagiers en 100 personenauto’s.De Namen Zijn Al Bekend 1e MS Willem Barentsz 2e MS Willem Vlamingh


Foto's Is (c) Copyright (c) Rederij - Doeksen |

 

Tekst (c) Copyright (c) Rederijdoeksenbotenspot |